środa, 19 września 2012

TARGI: RELACJA CZ.1: ENERGETAB 2012 - Inteligentny Dom

Jubileuszowe targi ENERGETAB 2012, dobiegły końca. Nie jestem pewien czy byłem we wszystkich pawilonach. Nie wiem kogo z branży ID spośród 713 wystawców po prostu nie dostrzegłem. Większość wystawców, których odwiedziłem nie była mi obca, ale niespodzianek i premier produktowych nie brakowało. Na tych targach dzikiego tłumu nie było, ale frekwencja była co najmniej solidna. Odwiedziłem i gnębiłem pytaniami przedstawicieli producentów systemów automatyki domowej. Dziś wróciłbym na kilka stoisk z wieloma pytaniami uzupełniającymi... innymi słowy było warto. Poniżej krótka relacja. 

Stoisko Simet, źródło: http://www.energetab.pl, fot. J. Mazurkiewicz

Zamel
hala/stoisko: A 16
Sterowanie bezprzewodowe - EXTA FREE
zamel.pl
Elektroda: Exta Free - prośba o opinie...


Firma Zamel na targach zaprezentowała chyba całą swoją szeroką ofertę urządzeń dla automatyki domów i budynku. Skoncentrowałem się oczywiście na EXTA FREE (1 z około 10 tablic z produktami). Produkty systemu EXTA FREE sprawiały wrażenie wykonanych bardzo kulturalnie. Zasada ich działania utwierdziła mnie w przekonaniu, że te urządzenia mogą być dobrym wsparciem ekonomicznego realizowania drogą radiową wejść/wyjść do poważniejszych systemów automatyki. Z ciekawej grupy produktów EF przykuły moją uwagę łączniki radiowe (bardzo płaskie i estetyczne), oraz retransmitery sygnału radiowego, które pozwalają zapewnić lepsza jakość komunikacji. W EXTA FREE zastosowano jednostronną komunikację co jest pewną wadą, ale rekompensowaną tym, że wg. deklaracji handlowca bardzo skromna bateria zegarkowa pozawala na korzystanie z urządzeń zasilanych bateryjnie nawet do 5 lat (urządzenia diodą statusową informują o potrzebie wymiany). Cały system nabiera rumieńców dzięki nowym urządzeniom dla integratorów jak odbiornik podczerwieni [NOWOŚĆ] czy interfejs RS-485/MODBUS [NOWOŚĆ].
Biorąc pod uwagę cena/możliwości/jakość to rozwiązanie sprawia bardzo bardzo dobre wrażenie (pomimo tego, że to komunikacja radiowa i dlatego należy rozsądnie tego podejść).


ABB
hala/stoisko: A 31
Urządzenia systemu KNX [ABB i-bus]
http://www.abb.com/product/pl/9AAC111724.aspx

Stoisko ABB poświęcone automatyce domu prezentowało głównie łączniki i panel dotykowy.

Multiprojekt
hala/stoisko: E 6
ESEA - Sterowniki Modbus dedykowane instalacjom domowym
esea.pl 

Multiprojekt na targach wystawiał sterowniki Fatek [tajwański producent ekonomicznych sterowników PLC], panele dotykowe Weintek, oraz produkty uzupełniające ofertę FATEK o sterowniki dedykowane instalacjom domowym markowane nazwą ESEA. Pewnym mankamentem wg. mojej opinii w sterownikach dopuszkowych ESEA jest brak jakiejkolwiek obudowy, co wg. mnie może być przyczyną awarii urządzeń. Wg. handlowca nie stwierdzono takich problemów. Innym zastrzeżeniem do tej oferty jest bardzo marnej jakości firmowy design oprogramowania paneli, ale za to wygląd oprogramowania interfejsu użytkownika jest konfigurowany przez instalatora czy ewentualnie klienta... Jednak wg. mnie Multiprojekt powinien zlecić przygotowanie ładnych bibliotek grafik do tych panelów do dyspozycji instalatorów. Od strony sprzętowej prezentowane na targach panele wyglądały jak panele dla przemysłu czyli dość siermiężnie. Pewnym rozwiązaniem mają być przygotowane ozdobne ramki do tych Paneli. Niestety Multiprojekt na targi ich nie zabrał więc nie jestem wstanie ocenić ich wykonania.

Domestia
hala/stoisko: E 15
Domestia - prosty system produkcji belgijskiej
http://www.domestia.be/PL_domestia.php

[NOWOŚĆ] Domestia to nowy system na rynku polskim, ale w Europie znany jest od 12 lat. System charakteryzuje się prostotą i umiarkowaną ceną. System jest interesujący pod względem struktury. Składa się z jednostki wykonawczej będącej zarazem kompletnym interfejsem programowania (klawisze + diody) oraz rozproszonych na magistrali dopuszkowych modułów identyfikacji, które służą jako wejścia oraz niezależne moduły logiczne. Funkcje programowe (dość ubogie, ale dla wielu być może wystarczające) mamy w wielu niezależnych modulikach, a "centralna" jednostka wykonawcza przy ewentualnej awarii może zostać wymieniona na inny egzemplarz bez jakiejkolwiek potrzeby programowania. Ciekawe podejście i to wszystko do uruchomienia bez udziału PC. Rozwiązanie jest skalowalne i istnieje wersja rozwojowa z panelem dotykowym i komunikacją LAN.

Simet
hala/stoisko: G 24
Simet - Puszki instalacyjne pogłębiane dla automatyki
simet.jelonka.com
Czytaj na tym blogu:
Simet: Nowe modele puszek instalacyjnych dla automatyki domowej

Stoisko firmy SIMET przypominało kawiarnię. Było tłoczno i sporo stolików. Tak jak się spodziewałem centralnym elementem skromnej ekspozycji były opisywane przeze mnie puszki z serii Multiwall [NOWOŚĆ]. Po organoleptycznych badaniach, nie zmieniam zdania... te puszki są po prostu super i porządnie wykonane. Pomimo wielkości i płaskich ścianek, dzięki przegrodom są sztywne.

EL-TEAM
hala/stoisko: J 22
Dystrybutor marek THEBEN [KNX], DOEPKE
el-team.com.pl 

Na stoisku EL-Team uruchomione były urządzenia marki THEBEN m.in. stacja pogodowa i panelik LCD. Handlowiec przedstawił mi kilka katalogowych nowości i zapowiedzi THEBEN. Za jakiś czas ma być dostępna stacja pogodowa wykonana z bezbarwnego przeźroczystego tworzywa [NOWOŚĆ], która dzięki transparentnej obudowie ma być mniej widoczna na elewacji. Handlowiec zwrócił mi uwaga na serię urządzeń wykonawczych w których istnieje możliwość dokładania dodatkowych wyjść do tego samego modułu  (1 adres na magistrali), oraz możliwość wymiany części wykonawczej modułu z pominięciem procesora, który można przełożyć do nowej części wykonawczej.

F&F
hala/stoisko: N 1
System automatyki F&Home
fhome.pl

Po wizycie na tym stoisku mój stosunek do systemu F&Home, nie co się poprawił. Przede wszystkim dla tego, że dowiedziałem się, że system ten jest magistralny i do tego rozproszony (protokół CAN). Wcześniej po przejrzeniu dokumentacji do tego systemu miałem same makabryczne skojarzenia związane ze strukturą komunikacji tego systemu. Drugim plusem jest to, że F&F w końcu zaczął pracować nad jakością wizualną oprogramowania. Niestety to co widziałem teraz przypomina coś z czasów Windows98, ale to i tak skok jakościowy w stosunku do poprzedniej wersji która przypominała graficznie aplikacje Windows3.1. Podobno "kwestia gustu". Dodatkowym plusikiem jest występowanie obwodów RGB [NOWOŚĆ] i aplikacji mobilnej na system Android [NOWOŚĆ]. Niestety od strony funkcjonalnej oprogramowanie w dalszym ciągu jest dość prymitywne i trudno to nazwać inteligentnym domem (bardziej system centralnego zarządzania prawie bez automatyki). Ale jak zapewniali handlowcy mniej więcej o to chodziło. Dla przykładu spytałem o to czy można ustawić czas zapalania światła po naruszeniu czujnika ruchu... owszem można. Ale jak dopytałem czy po ponownym naruszeniu ten czas się odświeży... to już dla F&Home to jest wykonanie specjalne! Przed decyzją zakupu Panelu dotykowego radzę dokładnie przetestować to urządzenie, czy aby na pewno to jest dokładnie to czego nam potrzeba. Osobiście w ogóle mnie to nie przekonało.

 Elbok
hala/stoisko: T 6
Dobre listwy przekaźnikowe
http://www.elbok.com.pl

W Elbok warto rozejrzeć się za listwami przekaźniowymi. Te które oferują tworzone są na potrzeby przemysłu i rynku maszynowego. Świetna jakość za rozsądną cenę. Znakomite przekaźniki marki FINDER i RELPOL, umieszczone na podstawkach (łatwy serwis), wersje z diodą sygnalizacyjną, zabezpieczeniami, na szynę DIN itd... Po cichu liczyłem, że znajdę u nich listwy z zintegrowanym wzmacniaczem sygnału sterującego w postaci tranzystora przed cewką (potrzebne np. do wyjść procesora z LAN Kontrolera). Niestety nie posiadają w ofercie... ale zapewniają, że wykonują produkty na zamówienie.

W kolejnej odsłonie tego postu opiszę co zobaczyłem i usłyszałem m.in. na stoiskach APA (system VISION), MCD (System DOMITO), KOS (system SAB), OSPEL (system PRESTO)[NOWOŚĆ]. 


2 komentarze:

  1. Fajnie, że ktoś zabrał się za taki temat:D. Pozdrawiam i gratuluję wytrwałości!

    OdpowiedzUsuń

Z góry bardzo dziękuję jeśli nie będziesz komentował jako Anonim i zostawisz po sobie nick lub chociaż inicjały.

Po za tym chciałbym przedstawić kilka zasad: USUWANE będą komentarze: zawierające wulgaryzmy; które mają na celu obrażenie innego komentującego lub omawianego producenta,
lub takie które są niemerytoryczne i zawierają aktywny link [spam seo].
MOŻNA [a nawet trzeba]: krytykować autora postów, danego producenta, innego komentującego, ale tylko w sposób merytoryczny z odpowiednią argumentacją, w razie potrzeby za źródłami.
MOŻNA chwalić i reklamować dane rozwiązanie, ale nie wolno robić tego anonimowo. Komentarze są własnością autorów i redakcja nie ponosi za nie odpowiedzialności.